Loading

علائم  زانو درد  و درمان آن

علائم  زانو درد  و درمان آن

زانو یک مفصل لولایی شکل است که به باز و بسته شدن پا کمک می کند.این بخش از بدن در معرض بیشترین آسیب است. زیرا بیش ترین فعالیت را دارد در شبانه روز.

امروزه افراد زیادی دچار زانو درد می شوند یا هستند و هر روزه در گیر این موضوع اند که زندگی را دشوار می کند و همچنین انجام کار های روزمره را سخت می کند سن سال هم نمی شناسد ما در این مقاله به توضیح این مبحث می پردازیم و راه های درمان و پیشگیری و علت و... را توضیح میدهیم.

 

علائم  زانو درد  و درمان آن

 

عوامل زیادی باعث زانو درد می شود مانند :

  • وزن زیاد
  • کهولت سن
  • برداشتن وسایل سنگین
  • نشت و برخواست اشتباه
  • عوامل ژنتیکی
  • آرتروز
  • نقرس
  • آسیب به پا
  • روماتیسم
  • کشیدگی مفصل
  • عفونت
  • فعالیت های نامناسب
  • ضعف ماهیچه پا
  • کشکک زانو
  • تاندون ها
  • خم بودن زانو : این کار باعث فشار به زانو می شود که با راه رفتن دوییدن های زیاد آن را بیشتر تحریک می کند.

همه این ها باعث درد در زانو ها می شود

راهکار هایی برای کاهش درد زانو

اگر فعالیت یا کاری داشتید که باعث آسیب دیدگی یا تحریک درد قبلی شده باشد می توان روی زانو ها یخ گذاشت این درمان باید تا چند روز تکرار شود.

یک بسته یخ را به مدت 1الی2 ساعت روی زانو ها بگذارید هربار 10دقیقه بر قسمت ضربه دیده بگذارید بهتر است که بین زانو و یخ یک پارچه باشد و پا را بالا تر از سطح قلب بگذارید.

باید مدتی به زانو های خود استراحت دهید و از حرکاتی که آن را تشدید می کند دوری کنید  با مشورت کردن  با کلینیک درد می توان قرص های مسکن و ضد التهاب استفاده کرد تا درد زانو را تسکین دهد.

 

مراجعه به پزشک برای زانو درد

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 اگر با انجام دادن کاری دچار زانو درد شدید با قرص های ضد التهاب و مسکن می توان ارام شد اما اگر این درد طولانی شد و با قرص یا پماد تاثیری نداشت باید به کلینیک درد مراجعه کنید .

پزشک زانو ها را چک می کند و اگر وضعیت زانو ها بد نباشد با تجویز قرص آمپول و پماد به شما کمک می کند ولی باید مدتی تحت نظر باشید تا کاملا بهبود یابید اما اگر وضعیت زانو ها حاد و نیازمند انجام جراحی باشد، پزشک فوق تخصص درد بیمار را به جراح زانو معرفی میکند تا جراحی شود. در صورتیکه عامل ایجادکننده درد، ساییدگی زانو باشد، یا اانواع مختلفی از درمان از جمله لیزر پرتوان، تزریق ژل هیالورونیک اسید، تزریق سلالهای بنیادی و در اخرین مرحله اگر زانو کارایی نداشته باشد با عمل جراحی آن را تعویض می کنند.

درمان زانو درد

درمان زانو درد بستگی به علت درد دارد اما شامل موارد زیر می شود: امروزه همه تا به این درد دچار می شوند سریعا به فکر تعویض زانو می افتند که این کار اشتباه است شما می توانید اول با روش های دیگر آن را درمان کنید اگر همه روش ها جواب ندادند بعد به فکر جراحی باشید. درست است جراحی راهی سریع و راحت است اما ممکن است بعد ها اثراتی مخرب بر بدن بگذارد.

روش های پیشگیری و درمان زانو درد

1.استفاده از کفش های استاندارد و طبی باید استفاده گردد؛ کفش مهم ترین عامل در زانو درد است .

2.ورزش های مناسب که توسط پزشک تجویز شده باشد مانند ورزش های کششی.

3.داروهایی که تجویز پزشک باشد؛ برخی از پزشکان داروهای غضروف ساز و ضد التهاب تجویز می کنند که مصرف آن ها بسیار تاثیر گذاربوده و به بهبود و کاهش درد کمک می کند و حتی بعضی افراد به مرور زمان با مصرف همین دارو ها کاملا بهبود می یابند.

4.جلسات لیزر پرتوان که تحت نظر پزشکو در کلینیک فوق تخصصی درد انجام میگیردکه این مورد هم برای درمان روشی عالی است.

5.تزریق ژل هیالورونیک اسید به مفاصل زانو ها؛ این کار بایستی تحت دید دستگاه سونوگرافی و به صورت کاملا استریل انجام شود. با این روش، بعد از یکی دو روز زانو ها آرامتر می شود و در عده ای تا حدودا 6-18 ماه دردی حس نمی کنند و پس از آن باید این کار تکرار گردد.

6.استفاده از زانو بند های طبی

7.تزریق اوزون به مفاصل زانو ها؛ این کار بایستی تحت دید دستگاه سونوگرافی و به صورت کاملا استریل انجام شود.

8.ترزیق ارتوکین ذر این روش خون خوده بیمار گرفته می شود و سرم آن پالایش می شود.

9.بلوک و یا رادیوفرکوِینسی اعصاب مربط به حس زانوها؛ این روش صرفا در برخی موارد خاص توصیه میگردد.

10.درنهایت بعد از همه این روش ها اگر به نتیجه ای نرسید باید زانو هارا جراحی کرد و یا تعویض زانو انجام داد.

 

 

درمان زانو درد

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد تمامی درد های ناحیه  زانو توضیح داده شد و برخی راهکار های درمانی ارایه شده در کلینیک درد بیان شد. تمام تلاش ما برای راهنمایی و کمک به درمان شما عزیزان است.

اگر شما دچار این چنین مشکلاتی هستید با مراجعه به سایت کلینیک درد، برای نوبت دهی دکتر سامان اسدی تعیین وقت کنید. و یا می توانید با مشاوران ما صحبت کنید تا شما را راهنمایی کنند.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید